Menu Sluit
Leanne Michiels

“Wij zijn tevreden als bewoners straks een fijne dag hebben gehad”

26 aug. 2025
Leanne Michiels kan niet wachten tot de deuren van ‘haar’ locatie VanIJburg opengaan. Als kersverse locatiemanager is ze druk met alle voorbereidingen. “Het is een unieke kans als je een locatie mag opzetten. Ik mag bijvoorbeeld personeel aannemen en een visie neerzetten over hoe onze dienstverlening er straks uitziet. Ook hou ik me bezig met de puntjes op de i wat de inrichting betreft.”

Ze benadrukt dat ze dit alles vooral samen met het betrokken projectteam doet. “Sommige collega’s zijn al vier jaar bezig met de voorbereidingen van deze nieuwe Amstelring-locatie. Het is mooi dat ik hierbij mag aansluiten.” 

Leven zoals thuis

Leanne heeft een duidelijk beeld voor ogen: VanIJburg moet vooral een warm thuis voor bewoners zijn. “Wij zien graag dat mensen zichzelf bij ons kunnen zijn. We doen er dan ook alles aan om ervoor te zorgen dat zij hun gewone leven kunnen voortzetten. De dingen en hobby’s die zij nu leuk vinden, kunnen ze ook straks bij ons blijven doen.”

Om de nieuwe bewoners en de mensen om hen heen goed te leren kennen, gaan medewerkers straks bij toekomstige bewoners op huisbezoek. “Zelf ben ik wijkverpleegkundige geweest. Als je bij iemand binnenstapt, weet je meteen wat belangrijk voor iemand is. Hangen er foto’s van de kleinkinderen aan de muur? Staat er een piano? Rookt iemand?”

“Tijdens zo’n huisbezoek kijken we bijvoorbeeld ook wat iemand nog zelf kan en bij welke handelingen iemand hulp nodig heeft. Verder horen we bijvoorbeeld graag of iemand lang uitslaapt of juist vroeg uit de veren is. Dan kunnen we daar straks rekening mee houden.”

Rol voor naasten

Ook is er alle aandacht voor familie, vrienden en bekenden. “Zij kennen de bewoner als geen ander en spelen nu al een belangrijke rol in het leven van mensen. Als zij dat willen, kunnen zij dat gewoon blijven doen.”

“Overigens begrijpen we goed dat voor naasten de periode, voordat hun dierbare bij ons komt wonen, heel stressvol kan zijn. Vaak hebben zij eerst behoefte aan rust. Na verloop van tijd nodigen wij hen dan graag uit om mogelijk weer bij te dragen aan het leven van hun partner of ouder. Dat gaat altijd in samenspraak.”

Anders denken

Belangrijke uitdaging voor Leanne zit ‘m in de werving van medewerkers. “Er is een groot tekort aan personeel in Nederland, maar ik heb wel het gevoel dat dat uiteindelijk goed komt." "Een nieuwe locatie trekt mensen aan, en dat is niet alleen vanwege de spiksplinternieuwe locatie.” 

“Nieuwe medewerkers krijgen namelijk bij ons de kans om het – binnen een nieuw team – anders te doen. Vaststaat dat VanIJburg geen traditioneel verpleeghuis wordt. Ik heb daar wel ideeën over, maar ik wil vooral van het nieuwe team horen hoe zij dat zien. Ik zoek dan ook mensen die assertief zijn en anders willen denken.” Dit najaar gaat ze de vacatures intern en extern uitzetten.

Vrijwilligers

Behalve enthousiaste zorgmedewerkers verheugt Leanne zich op de komst van vrijwilligers. “Graag kom ik daarvoor in contact met mensen uit de wijk. We heten tenslotte VanIJburg. Vanuit die wijkgedachte willen we straks ook kijken hoe we meer en meer kunnen kennismaken en samenwerken met de buurt.”

Alles voor een fijne dag

Als locatiemanager is Leanne verantwoordelijk voor de hele locatie. “Ik houd me bezig met de kwaliteit van zorg en welzijn voor bewoners, met het welzijn van de medewerkers en met de financiën. Nu maak ik de plannen daarvoor en begin volgend jaar mag ik het daadwerkelijk gaan doen.”

Haar gedrevenheid om van VanIJburg een bijzondere plek te maken om te wonen en te werken, is groot. “Wanneer ik straks tevreden naar huis ga? Als bewoners zich bij ons thuis voelen. En als ze een fijne dag hebben gehad die wij goed gecoördineerd hebben met een team waarbinnen de samenwerking lekker is verlopen. Daar kijk ik alvast naar uit!”